کتابدار ترکمن

کتابدار ترکمن

عبدالحکیم منصوری نژاد
کتابدار ترکمن

کتابدار ترکمن

عبدالحکیم منصوری نژاد

کشورهای موفق در ترویج کتابخوانی چه می‌کنند؟

روزنامه «اعتماد» در گزارشی به موضوع کتاب و کتابخوانی و راه‌های ترویج آن پرداخته و نوشته است: بر اساس مطالعات دانشگاه اموری (Emory) در امریکا، عملکرد مغز پس از خواندن یک رمان افزایش خواهد یافت. بر این اساس، در این گزارش ویژه تلاش شده است موفق‌ترین نمونه‌های دنیا در افزایش کتابخوانی و دلایل علمی این افزایش ترویج بیان شود.
ادامه مطلب ...

کتابدار جدید

چهارشنبه هفته‌ای که گذشت، یک همکار جدید به جمع کتابداران کتابخانه عمومی دولت محمد آزادی اضافه شد.
«عبدالوهاب طعنه»، پس از حدود 4 سال فعالیت در کتابخانه‌های عمومی شهرستان رامیان بالاخره به شهر خود برگشت و از دو روز پیش فعالیت خود را آغاز کرد.
قبل از حضور ایشان، آخوند «بهمن گری» به‌عنوان مسئول کتابخانه و البته سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آق قلا، بنده حقیر «عبدالحکیم منصوری نژاد» به‌عنوان کتابدار و یک همکار دیگر به‌عنوان نیروی خدماتی و البته کتابدار فعالیت می‌کردیم.
برای همه همکارانم آرزوی توفیق روزافزون دارم و امیدوارم حضور ایشان پرخیر و برکت باشد

فواید مطالعه کتاب‌های چاپی

در پست قبلی از دلایل علمی برای مطالعه کتاب - چه نوع چاپی و چه نوع الکترونیکی - گفتیم و حالا بهتر است با هشت مورد از فواید مطالعه کتاب‌های چاپی (با کمی همپوشانی) به نقل از بیست ستون آشنا شویم:

هشت مورد از فواید مطالعه کتاب های چاپی

ادامه مطلب ...

کتاب بخوانید تا زنده بمانید!

درست است، درست است، کتاب خواندن خوب است، سرگرم‌کننده است و کلاس دارد. چندین دلیل برای خواندن کتاب وجود دارد که همه هم بر روی آن تاکید دارند، اما در این مقاله دلایلی را بخوانید که پشتوانه‌ علمی دارند.

 
ادامه مطلب ...

هفته جوان در کتابخانه‌های عمومی شهرستان آق قلا

به‌مناسبت هفته جوان و به‌عنوان رابط جوان اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آق قلا، قرار شد هماهنگی برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در سطح شهرستان با بنده باشد.
لذا در اولین قدم، دوشنبه 4 خرداد 94، در دومین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان آق قلا شرکت نموده و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی را ارائه کردم. (خبر و تصاویر آن در سایت فرمانداری)
از آن پس، برنامه‌ها پی گرفته شد.
در روزهای شنبه و دوشنبه 9 و 11 خرداد طرح عضویت رایگان جوانان (15 تا 34 ساله) همچون دیگر کتابخانه‌های عمومی استان، در چهار کتابخانه عمومی آق قلا نیز اجرایی شد. ماحصل آن عضویت 59 نفر (31 دختر، 28 پسر) در سطح شهرستان بود.
از سوی دیگر، هر یک از کتابخانه‌ها (دولت‌محمد آزادی شهر آق قلا، ابونصر فارابی شهر انبارالوم، بایزید بسطامی روستای گری دوجی، و خیام روستای یلمه سالیان) به فراخور منابع و امکانات خود یک نمایشگاه کتاب در محل کتابخانه خود در بحث جوانان برگزار کردند.
همچنین مقرر شده بود که اداره کتابخانه‌های عمومی در محل جشن متمرکز هفته جوان نمایشگاه کتاب برگزار کند. این جشن یکشنبه 10 خرداد در اداره ارشاد اسلامی برگزار شد. ما نیز با همراهی و مساعدت آقای «عبدالرضا کلته» سرپرست محترم اداره ارشاد آق قلا این نمایشگاه را در جنب سالن جشن برپا کردیم.
در این جشن مترکز، قرار شده بود که از جوانان برتر نیز تجلیل شود. ما نیز خانم «مهناز جمالی» را به‌عنوان کتابخوان جوان معرفی نمودیم که با اهدای هدیه‌ای ناقابل تجلیل شد.
البته متأسفانه، این جشن بیشتر از آنکه برای جوانان باشد، به تجلیل از تیم «استیل البرز آق قلا» قهرمان لیگ برتر فوتبال نونهالان کشور اختصاص یافت تا مثل همیشه بخش ورزش اداره ورزش و جوانان پررنگ‌تر جلوه کند.
در هر حال، گزارش و تصاویر این جشن را می‌توانید در اسپی دژ، اولکامیز و آق قلا اسپورت مشاهده کنید.

آیا رسم کتاب خواندن از بین خواهد رفت؟!

از اوائل قرن ۱۹ میلادی، مهاجرت وسیع مردم به شهرهای بزرگ اتفاق جدیدی در روحیه بشر ایجاد کرد. ساکنین شهرهای بزرگ از نعمت ناشناس ماندن و گم شدن در اجتماع بزرگ لذت می‌بردند و این امکان را یافتند که به دور از حساب و کتاب‌های فامیل و قبیله در زمینه‌های مختلف رفتاری و اخلاقی و حتی شغلی جسارت به خرج دهند.


ادامه مطلب ...

آغاز

پس از مشکلاتی که در بلاگفا حادث شد، و البته پس از حدود یک ماه صبر و امید مبنی بر حل مشکل، تصمیم گرفتیم در میزبان جدیدی، وبلاگ کتابخانه عمومی دولت محمد آزادی را ادامه بدهیم.

بنابراین، وبلاگ جدید کتابخانه متولد شد!

امیدواریم دوباره شاهد چنین مشکلاتی نباشیم و با ارائه و بازنشر مطالب مفید در خدمت‌تان باشیم.

با آرزوی توفیق برای همه