کتابدار ترکمن

کتابدار ترکمن

عبدالحکیم منصوری نژاد
کتابدار ترکمن

کتابدار ترکمن

عبدالحکیم منصوری نژاد

اجرای طرح «امانت در محل مدرسه» کتابخانه عمومی سیمین شهر

صبح دیروز چهارشنبه 27 آبان ماه مقارن پنجمین روز هفته کتاب سال 94، طرح «امانت در محل مدرسه» کتابخانه عمومی سیمین شهر به اجرا درآمد.

بر اساس این طرح، به هر یک از دانش‌آموزان کلاس‌های سوم تا پنجم دبستان دخترانه سوده سیمین شهر یک کتاب متناسب با سن‌شان به امانت دادیم. آنها این کتاب‌ها را یک هفته در اختیار خواهند داشت و باید هفته بعد عودت دهند تا کتاب دیگری به امانت بگیرند. این روند تا 4 هفته ادامه خواهد داشت.

ما امروز به تعداد دانش‌آموزان کتاب به مدرسه بردیم، اما در 3 هفته بعدی همان کتاب‌ها را در بین آنها جابجا خواهیم کرد. هرچند در هفته‌های بعدی برای احتیاط چند کتاب دیگر هم با خود خواهیم برد.

هدف از اجرای این طرح این است که دسترسی دانش‌آموزان به کتاب را حداقل برای چهار بار فراهم کنیم و به‌جای آنکه آنها به کتابخانه مراجعه کنند، ما به سراغ‌شان برویم؛ به این امید که این طرح بهانه‌ای باشد تا در مراحل بعدی خود دانش‌آموزان به کتابخانه مراجعه کنند.

لازم به یادآوری‌ست پیش‌نیاز این طرح، عضویت تمام دانش‌آموزان مذکور در کتابخانه عمومی بود که با تقبل هزینه عضویت از سوی یکی از خیرین شهر، روند ثبت‌نام و عضویت آنها در دو هفته گذشته به انجام رسیده است.

پس از پایان این 4 هفته، ما این طرح را در مدرسه دیگری به اجرا خواهیم گذاشت. در واقع، به‌دلیل کمبود منابع امکان اجرای همزمان طرح در بیشتر از یک مدرسه فراهم نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه‌های هفته کتاب می‌توانید به وبلاگ کتابخانه عمومی ابن سینا سیمین شهر مراجعه کنید.

شرح اوضاع ترکمن‌های مرو در زمان جنگ قاجار در کتاب «جنگ و اسارت در مرو»

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی دانشجویان و دانش‌آموختگان ترکمن ایران، انتشارات «دانش صحرا» با چاپ و انتشار کتاب «جنگ و اسارت در مرو» به جرگه انتشارات فعال ترکمن صحرا ملحق گشت.
کتاب «جنگ و اسارت در مرو» خاطرات یک فرانسوی از جنگ ۱۲۷۶هـ‌.‌ق بین سپاه قاجار و ترکمن‌های مرو را بیان می‌کند.

این کتاب نوشته هانری دو‌کولیبوف دو‌بلوکویل می‌باشد که توسط اسلام هورن از زبان فرانسه به فارسی ترجمه شده است.

این کتاب شرح لشکرکشی قشون ناصرالدین شاه به فرماندهی حشمت الدوله والی خراسان و وزیر او قوام الدوله بوده است و در مقابل فرماندهی ترکمن‌ها را قوشید خان و نوربردی خان بر عهده داشتند.

کلاً درباره جنگ مرو تا کنون، چهار کتاب منتشر شده است که یکی از این کتاب‌ها، متن حاضر است که به زبان فرانسه چاپ شده است.

در ضمن از آقای اسلام هورن، در چند سال پیش در همین سایت دانشجویان، کتاب ترجمه شده «دستور توصیفی زبان ترکمنی برای استفاده فرانسوی زبانان» بصورت رایگان منتشر شده بود که برای دانلود آن روی همین لینک کلیک کنید.


کتاب
«جنگ و اسارت در مر» در ۱۴۱ صفحه در قطع وزیری چاپ شده و به‌زودی در پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها قرار خواهد گرفت. روایت خاطرات بولوکویل از هنگام حرکت از تهران و حمله به مرو و شکست خوردن از ترکمن‌ها و اسارت در بین ترکمن‌ها و آزاد شدن با پرداخت سر بها و برگشت به تهران.

تصویرسازی‌های جالب پی‌یر بتلی و ترویج کتابخوانی

پی‌یر بتلی، عکاس خلاق فرانسوی فهرستی از رمان‌ها و کتاب‌ها در قالب عکس تهیه کرده است. تصاویر بدیع بتلی مملو از جذابیت، شوخ‌طبعی و کنایه است و مخاطب را لااقل برای قضاوت درباره تصویرسازی او وادار به خواندن کتاب می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پیر بتلی «Pierre Beteille»، عکاس خلاق و غیرمعمول فرانسوی در تازه‌ترین مجموعه پرتره خود به سراغ رمان‌های شاخص و کتاب‌های شناخته شده جهان رفته است و براساس داستان و محتوای اثر، تصاویری بدیع خلق کرده است که نشانگاه تصویریش اشاراتی خلاقانه به داستان و کتاب دارد.

بتلی با درک تصویری که داستان در ذهن مخاطب خلق می‌کند، نظام نشانه‌ها را در یک قاب تصویری پایه‌ریزی می‌کند و در این تلاش از ژست، رفتار، پوشش، مدل مو و ... بهره برده است تا به تصویر خود وجوهی دراماتیک اعطا کند. از همین رو مخاطب عکس می‌تواند بخش مهمی از رویدادهای خارج از قاب را نیز خوانش کند.

تصاویر بدیع بتلی مملو از جذابیت، شوخ‌طبعی و کنایه است. برخی از تصاویر به سمت گروتسک پیش می‌روند که در دیگر مجموعه‌های بتلی به خوبی حس می‌شود. در ادامه این گزارش می‌توانید با 13 قطعه از این مجموعه همراه باشید و با کتاب‌هایی که بتلی انتخاب کرده است بیشتر آشنا شوید:

ادامه مطلب ...

تبلیغات محیطی برای کتاب در برخی شهرها

یک بیلبورد در خیابان‌های مشهد (کتاب به منزله زندگی)

نقاشی پست مخابرات در میدان مرکزی شهر زنجان

طرحی مقابل کتابخانه عمومی کوثر شهرستان خرمدره در استان زنجان