کتابدار ترکمن

کتابدار ترکمن

عبدالحکیم منصوری نژاد
کتابدار ترکمن

کتابدار ترکمن

عبدالحکیم منصوری نژاد

استقرار در کتابخانه جدید

بالاخره پس از حدود یک ماه از ابلاغ حکم کتابدار سیمین شهر، روز سه شنبه 17 شهریور 94 در کتابخانه ابن سینا حضور پیدا کردم و با مساعدت آقای عبدالعظیم پناهی مسئول کتابخانه با مسائل مالی، اداری و... کتابخانه آشنا شدم.

روز چهارشنبه هم با حضور آقای عرازمحمد سقلی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گمیشان، پس از چند امضا، امور کتابخانه بر عهده بنده گذاشته شد. از آن روز به بعد هم با راهنمایی و مشاوره تلفنی آقای پناهی عزیز در کتابخانه جدید مشغولم.


قدرت زندگی‌بخش ادبیات

وقتی به عقب نگاه می‌کنم باز هم تحت تاثیر قدرت ادبیات قرار می‌گیرم. اگر امروز جوانی بودم به‌دنبال فهم خودم در جهان، دوباره این کار را با مطالعه انجام می‌دادم. عیناً همانطور که قبلاً وقتی جوان بودم آن را با مطالعه انجام دادم.

مایا آنجلو

دانشنامه مختومقلی: معرفی کتاب

امسال کتاب ارزشمند محقق فرهیخته ترکمن «موسی جرجانی» در مورد «مختومقلی فراغی» که به گفته خودشان عصاره 40 سال تلاش ایشان است، به چاپ رسید و در مراسم بزرگداشت 282مین سالگرد تولد آن شاعر و عارف نامدار ترکمن رونمایی شد. «دانشنامه مختومقلی» هرچند برخلاف نامش یک دانشنامه به معنای مرسوم آن نیست، با این حال سعی دارد در 2 جلد زوایای مختلف زندگی و شعر مختومقلی را از نگاه اندیشمندان، نویسندگان و شاعران مختلف بشکافد.

به بهانه اضافه شدن این اثر دو جلدی به منابع کتابخانه عمومی دولت محمد آزادی آق قلا، مشخصات و نیز فهرست مندرجات آن را در ادامه می آورم:

دانشنامه مختومقلی فراغی: زندگینامه و آثار مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامدار ترکمن

به کوشش موسی جرجانی

ناظر علمی دکتر ارازمحمد سارلی

با تشکر از [همکاری]: دکتر ارازمحمد سارلی، دکتر عبدالغفور بغدادی، خال محمد پقه، مشهدقلی قزل، امانقلیچ شادمهر، حاجی محمد قرنجیک، حاج منصور ایمر، آتا انصاری، عاشرمحمد رئوفی، رستم جرجانی

تهیه شده در موسسه فرهنگی و هنری ترکمنان گرگان زمین

چاپ اول: 1394

ناشر: گرگان، انتشارات نوروزی

قیمت هر جلد: 35 هزار تومان (مجموعاً 70 هزار تومان)

فهرست مطالب

جلد اول

بخش اول: در شرح احوال مختومقلی

بخش دوم: سبک و کلام شاعر

بخش سوم: جهان بینی مختومقلی

بخش چهارم: مختومقلی از دیدگاه محققان و نویسندگان خارجی

الف) در آثار نویسندگان خارجی غیر ترکمن

ب) مختومقلی در مقالات برگزیده پژوهشگران خارجی شرکت کننده در کنگره بین المللی استان گلستان- ایران، در فصلنامه فرهنگ گلستان- سال 1388

ج) در آثار نویسندگان و محققان ترکمنستانی

د) در آثار شاعران ترکمنستانی

بخش پنجم: مختومقلی در آثار محققان و شاعران ایرانی

الف) در آثار محققان و پژوهشگران ایرانی

ب) مختومقلی در مقالات پژوهشگران ایرانی

جلد دوم

ادامه بخش پنجم

ب) مختومقلی در مقالات پژوهشگران ایرانی

ج) مختومقلی در اشعار شاعران ایرانی

بخش ششم: کتاب شناسی مختومقلی

بخش هفتم: مختومقلی فراغی در گفتگوی مولف با پژوهشگران و نوادگان دولت محمد آزادی

بخش هشتم: درباره سرنوشت «محمدصفا» برادر گمشده مختومقلی

بخش نهم: تلاشهای انجام شده در جهت نشر اندیشه های دولت محمد آزادی و مختومقلی فراغی در ایران

(سیر تکاملی برگزاری مراسم بزرگداشت دولت محمد آزادی و مختومقلی فراغی در ایران طی 100 سال گذشته)

الف) در خصوص مختومقلی فراغی

1ـ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی

2ـ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

3ـ بعد از تشکیل شدن استان جدید گلستان

ب) در خصوص برگزاری مراسم دولت محمد آزادی در ایران

1ـ در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

2ـ بعد از تشکیل شدن استان جدید گلستان

ج) برگزاری کنگره بین المللی مختومقلی در ترکمنستان

د) روزشمار بیات [روزشمار برگزاری مراسم بزرگداشت مختومقلی و دولت محمد آزادی در ایران، به کوشش آنه محمد بیات]

******

مطالعه این دو لینک هم خالی از لطف نیست:

رونمایی از دانشنامه مختومقلی در آیین 282مین سالگرد تولدش

موسی جرجانی: دانشنامه مختومقلی حاصل 40 سال عمر من است

کتاب عامل عقب ماندگی است نه پیشرفت!?

رسول جعفریان: همه ما هنوز عادت به کتاب داریم، هم روی کاغذ می نویسیم و هم آثارمان را چاپ می کنیم. اما باید بدانیم که مفهوم کتاب در حال تغییر است و بساط آن جمع خواهد شد. کتاب بیش از آن که عامل پیشرفت باشد، مانعی برای یافتن راههای جدید برای انتقال دانش است. هرچه بیشتر به کتاب دلبستگی داشته باشیم، راه پیشرفت را برای نسلهای آتی خواهیم بست. بیش از این معطل نکنیم.

این روزها نگرانی ها درباره کتاب بسیار زیاد است، سالهاست که از کتابخوانی و کاهش شدید آمار کتابخوان ها صحبت می شود. این که نه تنها کتابخوان کم شده، از شمار کتابفروشی ها کاسته شده که تیراژ کتابها هم بسیار پایین آمده است. هرچه باشد، کتاب همچنان یکی از مهم ترین ابزارهای انتقال علم است و طبق مصاحبه وزیر آموزش و پرورش، همین امسال، 130 میلیون کتاب برای دانش آموزان چاپ شده که اول سال در اختیار آنان قرار می گیرد.
در این هم که کتاب نقش بی بدیلی برای انتقال علم داشته شک نمی توان کرد. این که هنوز میلیاردها انسان از طریق مطالعه، از افکار دیگران با خبر می شوند و بر معلوماتشان افزوده می شود. این که به خصوص نسلهای با سن و سال تر، حتی تصور این را نمی توانند بکنند که روزی بساط کتاب یکسره جمع شود و دیگر نتوانند آن را بخوانند یا بندرت بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
اما آیا واقعا کتاب به این سبک و سیاق باقی خواهد ماند؟

ادامه مطلب ...

بجای اینکه پول بدهید کتاب بخوانید!

یک آرایشگر سیاه‌پوست آمریکایی برای بالا رفتن میزان کتاب‌خوانی مشتریان کودک و نوجوانش، دست به ابتکار جدیدی زده و به جای دریافت مزد، از آن‌ها می‌خواهد که چند صفحه‌ای کتاب بخوانند!
به گزارش خبرگزاری مهر، «کورتنی هومز» آرایشگر خلاقی است که روش منحصربه‌فردی برای بالا بردن کتاب‌خوانی مشتریان کم سن‌وسالش ابداع کرده است. خودش درباره این کار می‌گوید: «به بچه‌هایی که اینجا می‌آیند، همان اول می‌گویم: «برو از روی میز یکی از کتاب‌هایی را که بیشتر دوست داری، انتخاب کن و اگر نمی‌توانی آن را بخوانی، خودم کمکت می‌کنم. ما با هم می‌توانیم این متن را بخوانیم.» و صادقانه بگویم، این کار واقعاً برای من هیجان‌انگیز است؛ گرچه با زمانی که من برای چهار پسربچه به این شکل صرف می‌کنم، می‌توان سر ۲۰ نفر را اصلاح کرد!»

ادامه مطلب ...

تغییرات جدید در کتابخانه های عمومی شهرستان آق قلا

سیل تغییرات کتابخانه های عمومی شهرستان آق قلا را درنوردید!

همانطور که قبلاً اعلام کرده بودم، قبل از ماه رمضان آقای «عبدالوهاب طعنه» به عنوان کتابدار جدید کتابخانه عمومی دولت محمد آزادی از رامیان به اینجا منتقل شدند.

هفته قبل نیز سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تغییر کرد. آقای «عرازمحمد سخاوی» مسئول قبلی کتابخانه عمومی ابونصر فارابی شهر انبارالوم به عنوان سرپرست جدید معرفی گردید و آقای «بهمن آخوند گری» سرپرست قبلی نیز جایگزین ایشان در کتابخانه ابونصر فارابی شد.

از سوی دیگر، در پی حضور نیروی جدید در کتابخانه دولت محمد آزادی یعنی آقای «عبدالقیوم دردی پور»، بنده نیز به عنوان کتابدار جدید کتابخانه عمومی ابن سینا سیمین شهر فعالیت خواهم کرد.

البته از آنجایی که هنوز حکم رسمی آقای دردی پور ابلاغ نشده و حضور ایشان به صورت داوطلبانه و آموزشی است، بنده نیز تا اطلاع ثانوی در همین جا مشغول خواهم بود.

در پی این تغییرات، وبلاگ قدیمی کتابخانه عمومی دولت محمد آزادی در بلاگفا از سوی همکاران جدید فعال خواهد شد و این وبلاگ نیز در حکم وبلاگ شخصی اینجانب و با نام «کتابدار ترکمن» درخواهد آمد. هرچند قبلاً نیز بیشتر شخصی بود تا اداری!